Wat is SEO?

Word beter vindbaar in Google en Bing
Meer organisch verkeer dankzij SEO

Met SEO hoger in Google

Wist je dat ongeveer 90% van alle mensen tegenwoordig z’n zoektocht naar een product of dienst online begint? En dat vrijwel alle internetgebruikers dagelijks gebruik maken van een zoekmachine? Dat komt neer op een aantal van 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Daarvan klikt ruim tweederde van de gebruikers op de bovenste vijf organische zoekresultaten, de resultaten direct onder de advertenties. Het toont aan dat we niet zonder zoekmachines kunnen. Maar hoe zorg je ervoor dat je bij die bovenste vijf posities terecht komt? SEO (Search Engine Optimization), ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, is het toverwoord.

seo optimalisatie
De drie pijlers van Search Engine Optimization

Betekenis van SEO

De betekenis van SEO is Search Engine Optimization, de Engelse afkorting voor zoekmachine optimalisatie. Deze term vat alle werkzaamheden samen die jouw website, webpagina of app een hogere positie in de organische zoekresultaten van de zoekmachines moet opleveren. Het doel hiervan is dat je het verkeer vanuit de zoekmachines laat toenemen. SEO vindt plaats aan de hand van 3 pijlers: techniek, content en autoriteit.

Techniek »

Content »

Autoriteit »

Pijler uitgelicht: content

Hofmedia is gespecialiseerd in het schrijven van SEO teksten. Maar is goede content een garantie voor een hoge positie in Google? Nee, garanties heb je nooit. Bovendien hangt een toppositie af van veel factoren. Van de kwaliteit van je eigen website, maar ook die van je concurrentie. Logischerwijs is het lastiger klimmen als je conculega’s de zaakjes op orde hebben. Bijvoorbeeld door veel goede content, of omdat ze simpelweg al veel langer bestaan. Een verloren zaak? Nee, gelukkig niet.

Maar wat is een goede SEO tekst? Simpel gezegd: veel meer dan alleen een lekker stukkie tekst schrijven. Denk alleen al aan het juiste gebruik van zoekwoorden. Enkele jaren geleden stopte je je pagina gewoon vol met zoekwoorden. Tegenwoordig is Google daar veel te slim voor en wordt dat gezien als keyword stuffing, oftewel onnatuurlijk gebruik van keywords. Hofmedia weet als geen ander wat de juiste verhouding is.

Naast het gebruik van zoekwoorden komt er nog veel meer kijken bij goede SEO teksten. Denk aan de volgende aspecten.

Zoekwoorden

Het klinkt zo eenvoudig, zoekwoordenonderzoek. Maar een goede keyword analyse is goud waard. Kijk niet alleen naar het volume van de zoekwoorden, maar ook naar de keyword difficulty. Dat schetst je een beeld van de moeilijkheidsgraad om een hoge positie te bemachtigen. En of het dus zin heeft te investeren in dat zoekwoord.

Lengte

Er wordt vaak beweerd dat een goede SEO pagina aan een minimum aantal woorden moet voldoen. Dat is niet waar. Maar dankzij tekst kunnen de crawlers van de zoekmachines wel uitvogelen waar de pagina over gaat. Lees meer over de tekstlengte

Meta's

Met zogenaamde meta’s laat je zoekmachines én je bezoekers weten waar je pagina over gaat. Een goede SEO tekst kan niet zonder een goede meta title en meta description. Aan deze meta’s zijn voorwaarden verbonden. Zoals de lengte en de wijze waarop ze zijn opgebouwd. De inhoud hiervan wordt meestal getoond in zoekmachines.

Titels

Met titels wordt niet de meta title bedoeld, maar de titels (ook wel koppen of headers genoemd) in de tekst zelf. De belangrijkste titel van je pagina is de H1. Maar ook de tussenkoppen (de H2) laten Google zien waar de pagina over gaat, en dus is het belangrijk dat deze de juiste inhoud hebben.

Afbeeldingen

Hoe kan Google nou zien wat er op een afbeelding staat? Dat kunnen ze (nog) niet. Daar moet je de zoekmachines een handje mee helpen. Dat doe je door de zogenaamde ALT attribute van de afbeeldingen zo in te vullen dat het in het kort vertelt wat er op de afbeelding en pagina te zien is. Het is een onderschat onderdeel van een goede SEO tekst. 

URL

Last but not least: de url. Ook de url is onderdeel van de SEO tekst. Een url als website.nl/seo-teksten-zijn-belangrijk is niet alleen veel aansprekender dan website.nl/09/2020/AxCtgH-IkL, het is ook veel beter te begrijpen door de crawlers. Zorg daarom altijd voor een pakkende url.

Veelgestelde vragen over SEO

Wat is SEO?

SEO is een afkorting van Search Engine Optimization, in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. Met deze term wordt het optimaliseren van je website bedoeld, met als doel hoge posities in zoekmachines zoals Google en Bing. Dat doe je aan de hand van 3 pijlers: techniek, content en autoriteit.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Dit zijn de betaalde advertenties in de zoekmachines, vaak de eerste resultaten in Google. SEO (Search Engine Optimization) zijn de onbetaalde organische resultaten die daar direct onder staan en die je moet verdienen op basis van de factoren techniek, content en autoriteit (linkbuilding).

Waarom zou je investeren in SEO?

Waarom investeren in SEO als je ook gewoon gebruik kan maken van advertenties in zoekmachines (SEA)? SEO is veel duurzamer. Waar je met SEA volledig uit de resultaten verdwijnt als je stopt met geld erin pompen, daar heeft een goede SEO strategie een langetermijneffect. Alles wat je nu doet, genereert ook later nog zichtbaarheid. Met meer omzet of leads tot gevolg. Want hoe hoger je in de zoekmachines staat, hoe groter de kans dat gebruikers op je link klikken. Lees hier meer.

Kun je SEO zelf doen?

De algoritmes van Google veranderen continu. Als je zelf met SEO bezig wilt gaan is het dus belangrijk dat je op de hoogte bent en blijft van de laatste updates en wijzigingen. In tegenstelling tot SEA is SEO een kwestie van de lange adem. Veel werkzaamheden zorgen niet direct voor een grote impact. Daarentegen kun je met de juiste strategie zelfs als kleine ondernemer concurreren met grotere bedrijven. In dat geval is up-to-date kennis noodzakelijk.