De 3 pijlers van SEO: naar topposities in Google

Ongeveer 90% van alle mensen begint hun zoektocht naar een product of dienst online. Het is dus van cruciaal belang om zichtbaar te zijn in de zoekmachines. Dat kan door gebruik te maken van advertenties in Google (of Bing), maar heb je minder geld te besteden of bevind je je in een sterk concurrerende markt, dan is het noodzakelijk dat je ook organisch te mannetje staat. Dat doe je met zoekmachine optimalisatie, of SEO (Search Engine Optimization) in het Engels. In dit artikel lees je alles over de 3 pijlers van SEO.

De 3 SEO pijlers

Als we het hebben over het verkrijgen van topposities in Google met SEO, dan bedoelen we de organische posities. Oftewel, de gratis zoekresultaten direct onder de advertenties (dat is SEA). Waar het bij SEA onder andere om biedstrategieën gaat, daar draait SEO om een groot aantal ranking factoren.

Een website wordt continu door zogenaamde spiders van Google geanalyseerd. Google maakt daarbij gebruik van een algoritme, waar al die ranking factoren in terug komen. Dit algoritme is strikt geheim en wordt regelmatig verbeterd. Om enerzijds manipulatie te voorkomen, maar vooral omdat Google er continu alles aan doet om zo relevant mogelijk te zijn en blijven voor bezoekers.

Al die ranking factoren kunnen binnen drie pijlers van SEO worden ondergebracht:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Autoriteit

Ben jij in staat om al deze facetten voor je site te beheersen, dan scoor je hoger in Google.

1. Techniek

Heb jij een trage website, die niet responsive is? Vergeet het dan maar. Voor Google is het zeer belangrijk dat jouw website technisch goed in elkaar steekt. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het algoritme van Google verandert continu, maar techniek zal altijd een ranking factor blijven. Denk daarbij aan de volgende onderdelen:

  • Korte laadsnelheid
  • Zoekmachinevriendelijke URL’s
  • SSL certificaat (https)
  • Responsive website (ook mobiel goed te gebruiken)
  • Geen dode links (404’s)
  • Overbodige plugins verwijderen
  • Afbeeldingen comprimeren en verkleinen
  • XML sitemap gebruiken

Wil je weten of jouw website goed scoort op het gebied van techniek? Gebruik dan bijvoorbeeld deze handige gratis tools: GTmetrix en PageSpeed Insights. Die brengen de snelheid en structuur voor je in kaart.

seo pijlers

2. Content

De tweede SEO pijler is content. Daarbij moet je jezelf allereerst de vraag stellen of de content op je site de vraag van de bezoeker beantwoord? Schrijf je het artikel om gevonden te worden in Google, of wil je jouw bezoekers helpen met hun zoekvraag? Dat eerste heeft heel lang gewerkt. Artikelen werden volgepropt met zoektermen (keyword stuffing genoemd) en dat werkte, want je kwam er hoog mee in Google. Gelukkig is die tijd voorbij en worden goede tekstschrijvers en copywriters inmiddels beloond, mits je de juiste structuur in teksten hanteert. Denk bij goede content aan de volgende zaken:

  • Gebruik de juiste zoekwoorden (pleeg zoekwoordenonderzoek)
  • Juiste structuur, opbouw en lengte van de tekst
  • Plaats interne linkjes
  • Gebruik afbeeldingen en video’s

Heb je hulp nodig bij het schrijven van ijzersterke teksten? Of wil je weten wat de juiste tekstopbouw is om je concurrent te verslaan? Hofmedia helpt graag met jouw winnende SEO teksten!

Lees ook: Met interne linkbuilding naar de top in Google

3. Autoriteit

Ben je een autoriteit in je vakgebied en levert dat een sterk domein op? Dit vat de laatste van de drie SEO pijlers goed samen. Die gaat namelijk over de autoriteit van je website. Dat vergroot je door middel van linkbuilding. Wanneer kwalitatieve websites naar jou verwijzen, dan acht Google de kans groot dat jij een sterk en betrouwbaar merk hebt. Google ziet dat namelijk als een stem voor jouw website. Het gaat in dit geval dus niet om intern linken, maar om externe links. Ook wel backlinks genoemd.

Niet iedere externe link zal je website een boost geven. Google kijkt ook naar de kwaliteit, autoriteit en relevantie van de website vanwaar naar jou wordt gelinkt. Tot voor kort classificeerde Google een inkomende externe link vrijwel alleen op basis van de domain authority (DA) en page authority (PA). En varianten hierop. Daar is in december 2022 verandering in gekomen. De waarde van linkjes vanaf startpagina’s en directories tellen sinds dat moment bijvoorbeeld niet meer mee. Google wil daarmee eens te meer aangeven dat een verwijzende website ook goed in elkaar moet steken. Kortom:

  • Vergaar linkjes van kwalitatieve en relevante websites
  • Varieer tussen anchorteksten

Er zijn veel verschillende SEO tools die je laten zien hoeveel backlinks je hebt en naar welke pagina ze verwijzen. Ben je wel benieuwd, maar wil je er niet teveel geld in steken? Maak dan gebruik van Google Search Console.