info@hofmedia.nl
info@hofmedia.nl

Met interne linkbuilding naar topposities in Google

Eerst even een stukje duiding. Want waarom schrijf ik dit artikel over interne linkbuilding?

Google wil zijn gebruikers waardevolle zoekresultaten voorschotelen. Content die relevant is. Daar heeft de zoekmachine verschillende algoritmes voor. Eén van de factoren waarop Google de rankings in de SERP (Search Engine Results Page) baseert is het aantal externe linkjes naar een webpagina. Ook wel backlinks genoemd. Hoe meer verwijzingen naar een pagina, hoe waardevoller die wordt geacht. Daar spelen slimme SEO specialisten op in door linkjes te vergaren. Gratis én betaalde links. Ook Google weet dat daarmee de rankings zijn te beïnvloeden.

Wachten op de volgende Google update

Hoewel bovenstaande vorm van linkbuilding anno 2020 dus nog steeds een waardevolle strategie is, is Google al jaren bezig om hier een oplossing voor te vinden. Google ziet namelijk het liefste dat linkjes op een natuurlijke wijze zijn verworven. De Google Penguin updates zouden de online wereld op z’n kop zetten, maar ook die updates in het algoritme konden (nog) niet voorkomen dat de SERP te manipuleren is met het vergaren van betaalde linkjes. Het wachten is dus op de volgende update. Dat het hoog op de agenda staat bij Google kun je immers al wel uittekenen.

De waarde van vergaarde backlinks

Aangezien Google dus kritisch naar de vergaarde backlinks kijkt, kun je je afvragen of linkbuilden oude stijl nog zin heeft. Daar kan ik kort over zijn: dat heeft zeker nog waarde. Zo lang je in je achterhoofd houdt dat je linkprofiel een natuurlijke uitstraling moet hebben, dan zal externe linkbuilding je domein autoriteit blijven vergroten. Denk daarbij aan een afwisseling van relevante en minder relevante links, kwalitatieve en minder kwalitatieve links en follow en no follow links.

En hoewel Google het liefste enkel natuurlijke backlinks heeft, is het maar zeer de vraag of de algoritmes ooit van iedere verwijzing kunnen achterhalen hoe die verworven zijn. Om iedere twijfel uit te sluiten zou Google de waarde van backlinks kunnen downgraden, maar die maatregel zou veel te drastisch zijn. Want naast content en techniek, is autoriteit nog altijd de belangrijkste pijler voor Google op het gebied van SEO. En de autoriteit van je website en pagina wordt grotendeels bepaald door het aantal verwijzingen van andere sites.

backlinks verzamelen linkbuilding

Linkbuilden: een kwestie van veel geduld

Goed, de voordelen van backlinks zijn dus duidelijk. Maar dan komt het moeilijke deel, het vergaren van backlinks. En dat is tijdrovend. Websites benaderen kost namelijk veel energie en uithoudingsvermogen. Energie die bovendien niet zelden voor niets blijkt te zijn, want de meeste webmasters zitten niet op jouw verzoekje te wachten. Happen ze wel, dan vragen ze in veel gevallen een godsvermogen voor een backlink. Je moet dus soms een beetje geluk hebben. Linkbuilden is daarom een kwestie van veel geduld.

Voordelen van interne linkbuilding

Is jouw tijd spaarzaam en je budget klein? Staar je dan niet blind op het vergaren van backlinks. Steek je energie dan eerst in interne linkbuilding. Intern linkbuilden is het linken van en naar pagina’s en content binnen je eigen website. Daarmee zorg je ervoor dat bezoekers langer op je website blijven (wat voor een lagere bounce rate zorgt), maar je laat daarmee ook je belangrijkste pagina’s profiteren van de waarde die jouw website al heeft opgebouwd. Je verdeelt als het ware je eigen opgebouwde autoriteit over je website.

Los van de waardevermeerdering van je pagina’s is interne linkbuilding ook voor je bezoekers heel nuttig. Met de linkjes maak je het voor hen mogelijk om snel tussen je (belangrijkste) webpagina’s te navigeren. Je toont ze gerelateerde content voor meer verdieping. Het zorgt er bovendien voor dat je (opnieuw) kritisch naar je linkstructuur kijkt.

Een groot voordeel van interne linkbuilding is dat je zelf voor 100% in de hand hebt wanneer en waar een linkje naar jouw belangrijkste pagina geplaatst wordt. Iedere minuut die je investeert is een waardevolle. Kortom, een simpele en effectieve strategie.

Hoe werkt intern linken?

Hoe je intern linken het beste aanpakt? Wil jij bijvoorbeeld met de zoekterm SEO teksten laten schrijven stijgen in Google, bekijk dan allereerst in de zoekmachine welke pagina daar het beste op scoort. Daarna ga je op je website op zoek naar pagina’s waarin die term terugkomt. Die tekst link je vervolgens (met de juiste anchor tekst) naar jouw pagina die je wil laten groeien in Google. Hoe meer interne links naar jouw favoriete pagina, hoe waardevoller Google die pagina acht. En daarmee stijgt de paginawaarde. Helemaal gratis en voor niets.

De kleine lettertjes

Interne linkbuilding heeft vooral zin als je al een website met veel autoriteit, content en pagina’s hebt. Ben je pas net begonnen met je website of met bloggen, dan moet je site eerst autoriteit opbouwen om significante waarde aan interne pagina’s door te kunnen geven. Zorg daarnaast altijd voor de juiste balans. Te veel interne links kunnen averechts werken. Wil jij weten wat de beste aanpak is? Neem contact op met Hofmedia voor een aantal handige tips.

Plaats een reactie