Hoe langer de tekst, hoe hoger in Google. Hoe meer backlinks, hoe beter je linkprofiel is. De meta description telt niet mee in de beoordeling van Google. Het zijn stuk voor stuk uitspraken en beweringen die je online over SEO kunt vinden. Maar zijn ze wel waar? Ja en nee. Lees snel verder voor de meest voorkomende feiten en fabels over SEO.
FABEL: hoe meer tekst, hoe beter
Om meteen een ingewikkeld antwoord op deze stelling te geven: de ene keer wel, de andere keer niet. Oftewel, het is maatwerk. Maatwerk in de zin dat het per zoekterm verschilt. Hoe je erachter komt wat de juiste tekstlengte is? Door zoekwoordonderzoek te doen. Als je een analyse maakt van de organische resultaten van je zoekopdracht, kun je achterhalen wat voor Google belangrijk is om je goed te laten ranken. In sommige gevallen kun je aan 200 woorden al genoeg hebben, terwijl je bij andere zoektermen pas bij 1000 woorden in de buurt van de top 10 komt.
Het belangrijkste is dat je altijd voor de lezer of klant schrijft. En niet voor Google. En laten we eerlijk zijn, als je met een paar honderd woorden kan vertellen hoe het in elkaar steekt, waarom zou je er dan duizend woorden aan wijden? Het enige antwoord hierop zou Google zijn. En dat kan nooit de bedoeling zijn.
FABEL: het aantal backlinks bepaalt je positie
Nee, je positie in de SERP (Search Engine Results Page) hangt vrijwel volledig af van je concurrentie. In de basis geldt: hoe meer kwalitatieve en relevante backlinks naar jouw website verwijzen, hoe groter Google de kans acht dat jij betrouwbaar bent en je gezien wordt als een autoriteit in jouw vakgebied. Bevind je je in een sterk concurrerende markt, dan kan het aantal backlinks naar jouw pagina of site dus de doorslag geven.
Het is echter niet altijd doorslaggevend. Google is namelijk fan van specialisten. En het wil zijn gebruikers zo goed mogelijk bedienen. Is jouw website aan één specifiek onderwerp gewijd, dan kun je zelfs zonder backlinks boven gerenommeerde websites met grote (linkbuilding) budgetten in de SERP staan. Alles om de gebruiker de beste mogelijke ervaring te bieden, en het zoekresultaat te geven dat hij of zij nodig heeft. En is jouw website dé specialist in jouw niche, dan volgen de backlinks vanzelf.
FEIT: de meta description is geen ranking factor
Nee, Google let niet op je meta description bij het bepalen van de zoekresultaten. Sterker nog, het toont steeds vaker een random stukje tekst van je pagina. Helemaal willekeurig is dat uiteraard niet, want Google zou Google niet zijn als het inspeelt op de zoekvraag. En dus komt vaak de zoekterm terug in de meta-tekst die wordt getoond in de zoekresultaten.
Terugkomend op de stelling. De meta description is geen ranking factor voor Google. Het kan er, mede gelet op bovenstaande alinea, wel degelijk aan bijdragen dat je je CTR (Click Through Rate) voor de pagina verhoogt. Heb je een pakkende en prikkelende tekst als meta description, die uitnodigt om te klikken, dan sta je al met 1-0 voor op je concurrent.
Lees ook: Hoe lang moet een SEO tekst zijn?
FEIT: een snelle website is van essentieel belang
Het zal je verbazen dat het tot halverwege 2021 nog kon, maar de tijd van inbellen is nu toch echt voorbij. En dat is maar goed ook, want we hebben geen geduld meer. Of het nu via WiFi, de kabel of 5G gaat, een website moet binnen een seconde zichtbaar zijn, of we haken alweer af. En daar speelt ook Google op in. Duurt het laden van je pagina structureel te lang, dan gaat dit ten koste van je positie in de SERP. Gelukkig kun je al veel zelf om de snelheid van je site te verbeteren. Verwijder bijvoorbeeld overbodige plugins, verklein afbeeldingen op je site en raadpleeg PageSpeed Insights om de gebruikerservaring te analyseren.
FABEL: duplicate content veroorzaakt een penalty
Duplicate content betekent zoveel als dubbele content, wat in termen van online inhoudt dat dezelfde teksten terugkomen op verschillende pagina’s. Of websites. Het is één van de hardnekkigste fabels over SEO dat dit je website een straf kan opleveren. Met een lagere positie in Google tot gevolg. Het is voor Google namelijk niet te achterhalen wat de ‘bron’ van de tekst is. En bovendien, als een reseller volgens afspraak een stuk tekst van een producent overneemt, zou het onredelijk zijn hem daarvoor te straffen. Jij weet zelf het beste of er sprake is van plagiaat of niet.
Hoewel Google je dus niet straft voor het ‘kopiëren’ van een tekst, is het wel degelijk verstandig om voorzichtig te zijn met dubbele content op je eigen site. Hier komt namelijk keyword kannibalisatie om de hoek kijken. Als Google tussen verschillende sites niet kan achterhalen wie de oorspronkelijke auteur is, hoe moet het dan wel weten met welke pagina je wilt scoren met die specifieke zoekterm? Met de kans dat ze beide minder presteren.