Hoe lang moet een SEO tekst zijn?

Hoe lang moet een SEO tekst zijn? Uit mijn zoekwoordenonderzoek blijkt dat er vaak naar die vraag wordt Gegoogeld. Dat vind ik niet zo gek. We willen immers allemaal bovenaan in Google staan. Bovendien gaan op het web de wildste verhalen de rondte over de ideale SEO tekstlengte. Van 300 tot 500 of zelfs 900 worden. Dat maakt het allemaal niet eenduidiger.

De perfecte tekstlengte bestaat niet

Om je maar meteen hét antwoord op deze prangende vraag te geven: de perfecte lengte van een SEO tekst bestaat niet. Huh? Maar… Helaas, het juiste aantal woorden hangt af van heel veel factoren.

Maak je voor je website gebruik van een WordPress theme? Dan heb je ongetwijfeld de Yoast plugin gedownload, een heel handige SEO tool voor een beginnende tekstschrijver. En ja, in deze plugin wordt uitgegaan van een minimale lengte van 300 woorden. Heb je dit aantal woorden bereikt, dan krijg je een groen stipje. Is de pagina erg waardevol voor je, dan zegt Yoast dat je minimaal 900 woorden moet schrijven. Heeft de Yoast plugin gelijk? Ja en nee.

De lengte van de tekst een ranking factor?

Het internet staat vol met beweringen dat de lengte van de SEO tekst een ranking factor van Google is, maar dat werd in 2019 nog ontkracht door Google zelf.

Waarom zegt Yoast dan dat je minimaal 300 of 900 woorden moet typen? Dat leggen ze uit op hun eigen blog. Zoekmachines hebben hulp nodig bij het begrijpen van de pagina’s op je website. Dat doe je onder andere door het gebruik van goede titels en alt tags in afbeeldingen. Maar ook door goede teksten te schrijven. En hoe meer woorden, hoe beter Google de strekking van je pagina begrijpt.

Het algoritme van Google verandert ieder jaar. Meerdere keren. Het aantal woorden is dan in 2019 nog geen ranking factor, dat wil niet zeggen dat het een paar updates verder nog steeds niet meetelt in de jacht naar die nummer 1 positie.

Is daarmee het antwoord op de vraag hoe lang een SEO tekst moet zijn gegeven? Nee, dat zou te makkelijk zijn.

Het gaat om meer dan alleen woorden

Als jij je vingers helemaal blauw hebt getypt aan 300 of zelfs 900 woorden, dan kan dat nog steeds niet afdoende zijn. Ondanks dat groene stipje van Yoast. Een goede SEO tekst gaat namelijk verder dan alleen de broodtekst. Ook de koppen en teksten in afbeeldingen dienen van goede kwaliteit te zijn. Laat je titels en afbeeldingen aansluiten op het focus keyword van je tekst.

Titels gevuld, tussenkopjes toegevoegd en zelfs een alt tag aan je afbeeldingen gekoppeld? Laat die bezoekers maar komen! Toch? Je voelt hem vast al aankomen: ook dat is niet de sleutel tot succes.

Lees ook: Waarom investeren in SEO een goed idee is

De sleutel tot succes: concurrentie analyse

Of je alle alinea’s hierboven voor niets hebt gelezen? Zeker niet. Je hebt bijvoorbeeld geleerd dat er bij goede SEO content veel meer komt kijken dan alleen een lange lap tekst. Waar je vandaag de dag met je pagina bovenin Google kunt staan, daar kan dat over een jaar al heel anders eruit zien. Ondanks je uitstekend geoptimaliseerde teksten. En daarmee komen we uit op the key to success: alles valt en staat met je concurrentie.

Als je wilt weten hoe lang jouw SEO tekst moet zijn, dan moet je eerst weten wat je speelveld is. Een hoge positie in de zoekmachines hangt volledig af van jouw concurrenten. En daarom begint een goede SEO tekst altijd met een concurrentie analyse. Pas dan weet je of 100, 400 of zelfs 1000 woorden het antwoord op deze vraag is.